Belgische familiebedrijven in cijfers
Hoe omschrijven we een familiebedrijf?
European Family Businesses-GEEF
omschrijft een familiebedrijf als volgt :
Ongeacht de omvang, wordt de onderneming waarvan de meerderheid van het stemrecht op de algemene vergadering in handen is van de oprichter of de eigenaar van de onderneming en zijn familie, als een familiebedrijf beschouwd.
Als het familiebedrijf beursgenoteerd is, volstaat het dat de familie 25 procent van de stemkracht bezit. Minstens één vertegenwoordiger van de familie is actief in het management of het bestuur van het bedrijf.
Over FBN Belgium
“FBN is a unique trusted community for cross generational family businesses, offering a platform of great speakers, peer testimony and reflection on the sometimes delicate but often similar issues business families face.
It provides both committed family members and those active in the business from both the older and the next generation with a valuable peer network to share with.”

Philippe Haspeslagh,
Voorzitter FBN Belgium
Familiebedrijven: hoeksteen van onze economie
Familiebedrijven zijn van onschatbare waarde voor onze economie. Volgens prof. Miller en prof. Le Breton-Miller van HEC Montreal kenmerken 4 belangrijke troeven – de 4 C’s – het succes van familiebedrijven:
Continuity
Continuity
Continuity zorgt ervoor dat het familiebedrijf zijn missie op langere termijn realiseert. Het familiebedrijf investeert daarbij in kerncompetenties en langdurig leiderschap.
Community
Community
Community of loyaliteit is er zowel van de kant van het personeel als van het familiebedrijf. Het personeel gelooft rotsvast in de missie van het familiebedrijf dat op zijn beurt de inspanningen van zijn medewerkers beloont en hen carrièremogelijkheden aanbiedt.
Connection
Connexion
Connection betekent dat het familiebedrijf ook loyaal is tegenover klanten en leveranciers, en sterke banden met hen smeedt.
Command
Command
Command houdt in dat familiebedrijven door korte beslissingslijnen snel op de bal spelen, wat cruciaal kan zijn bij bvb. innovaties.